Hallo daar ben ik weer - Reisverslag uit Moncton, Canada van Welmoed Wessels - WaarBenJij.nu Hallo daar ben ik weer - Reisverslag uit Moncton, Canada van Welmoed Wessels - WaarBenJij.nu

Hallo daar ben ik weer

Blijf op de hoogte en volg Welmoed

10 Februari 2014 | Canada, Moncton

Hallo daar ben ik weer! Ik heb de afgelopen weken zoveel gedaan dus ik dacht, waarom schrijf ik niet een blog?!

Vorige keer sloot ik af op 19 januari 2014 dus ik ga verder vanaf de twintigste.

Maandag 20 januari! Examweek! Oh en dit is zo anders dan een tentamenweek in Nederland. Ik had vaak negen tentamens in een week en ik was alleen maar aan het studeren. Hier had ik maar drie tentamens en ik hoefde er niet voor te leren. Wat een verademing! Ik heb op maandag Engels gemaakt, op donderdag natuurkunde en op vrijdag Canadese geschiedenis. Op dinsdag was ik vrij en Alice (Frankrijk) kwam langs, we hebben een film gekeken en ’s avonds naar Nanna (Denemarken) haar verjaardag geweest. Was erg gezellig! Op woensdag sneeuwde het te hard om naar school te gaan dus ik had een snowday! Ik heb al mijn papieren gesorteerd en lekker de hele dag gerelaxt. Op vrijdag had ik na mijn tentamen een Rotary lunch. Altijd lekker! Ik was de dag ervoor uit mijn broek gescheurd (neeeee niet omdat ik te dik ben xD maar mijn broek was gewoon heel oud!) en ik moest naar de mall voor een nieuwe. Toevallig had een vrouw van de Rotary drie winkels in de mall en die kon mij wel aan een nieuwe broek helpen met korting… Niet echt want de broeken waren te kort  Ze vinden mij hier allemaal extreem lang terwijl ik in Nederland gewoon aan de lengte ben. ’s Aovnds kwam Katrien langs en we hebben een film gekeken.

Ik zit dus in een kort toneelstuk. Het heet ‘Letters to Kurt’. Het is een serieus maar leuk stuk en het is maar 25 minuten lang. Ik heb er veel lol in! Met de cast (8 mensen) deden we op zaterdag castbonding. We aten wafels en keken films, gezellig! ’s Avonds ben ik naar een feestje geweest. Hele aparte ervaring moet ik zeggen. Ik kende niet echt veel mensen daar en ik ging gewoon heen in mijn eentje. Nougoed, het was 9uur toen ik daar kwam. Ik dacht, redelijke tijd lijkt mij, gezellig. Ik kwam daar in de kelder en de hele kelder was compleet vol met alleen maar dronken mensen, om 9uur ’s avonds!!!! Echt niet normaal! Alle meisjes droegen alleen maar shorts met een naveltruitje en ze dronken. Ik was compleet nuchter en ik had wel zin in chips ofzo maar blijkbaar is een verjaardagsfeestje hier, je nodigt zo veel mogelijk mensen uit, iedereen brengt zijn eigen drinken en voor de rest is er niets. Er was niet eens cola ofzo. Ik was er eigenlijk al snel klaar mee en een half uur na binnenkomst hadden een paar meisjes de politie gebeld omdat ze niet naar binnen mochten. Dus hop, 3 politiemensen in de kelder, jarig meisje helemaal huilen. Dus ik ging met twee andere (nuchtere) meisjes mee naar huis voordat ik werd opgehaald. We liepen de hoek om en een groep jongens begonnen met elkaar te vechten, wow. Ik had nog nooit een echt gevecht gezien dus ik vond het eigenlijk vrij interessant, ze vochten voor vijf minuten! Dat was vrij indrukwekkend. Daarna kwam ik in het rommeligste huis ooit! Ik was blij toen Cheryl (hostmom) mij kwam ophalen om 12 uur! Wat een aparte avond, maar wel weer een ervaring rijker!

Zondag uitgeslapen. Naar school geweest voor drama en daarna naar de Wallmart om wat boodschappen te doen.

Op maandag en dinsdag was ik vrij omdat de leraren moesten nakijken. Op maandag zou ik gaan skiën maar dat ging niet door omdat het regende. Het regent nooit in Canada, serieus nooit en precies op die maandag regende het haha.

Woensdag 29/01 weer naar school. Ik heb een nieuw rooster omdat het nieuwe semester begint. Nu heb ik:
1. Theatre Arts (drama)
2. 6de klas Biologie
3. Engels
4. 6de klas Natuurkunde
5. Sociologie

Mijn nieuwe klassen zijn erg leuk en de vakken zijn ook leuk!

Op donderdag ren ik vaak na schooltijd met vriendinnetjes. Dus ook vandaag, na een lange dag op school, hup naar buiten. Ik was heel verkouden maar goed, toch gerent. Ik kwam thuis en ik voelde me zo slecht. Twee uur geslapen en daarna was ik zo opgepept, ik had zo veel honger dat ik echt heel veel at. Na het eten lekker op bank ‘Boer zoekt vrouw’ terugkijken. Wat een heerlijk programma.

Op vrijdag hadden we geen Rotaryweekend maar een Rotary diner. Clara (Brazilië) en ik gingen, Katrien kon niet. Na schooltijd ging ik met Clara mee naar huis. Ze heeft heel veel make up en allemaal spullen voor het haar dus ik leefde me helemaal uit! Jurkje aan en gaan! Oh en het eten was goddelijk. Ik had zalm en het was perfect gebakken. Het was ontzettend gezellig en iedereen vond het ook heel leuk dat Clara en ik er waren. Onwijs leuke avond gehad!

Zaterdagochtend (01/02) werd ik wakker en ik had niet echt plannen. Ik was nog geen tien minuten uit bed en ik werd gebeld door Carla (België) of ik mee wilde voor een ontbijt. Natuurlijk wilde ik dat wel! Carla en Justine komen beide uit België en zij wonen in Fredericton (de hoofdstad van New Brunswick). Ze kwamen een dagje naar Moncton en we hebben samen, met Alice (FR) en Nanna (Denemarken) overheerlijk ontbeten bij Cora’s. Dat is een ontbijtrestaurant. Jeeeeetje wat een berg eten kregen we! Heel veel fruit en het was zo lekker. Daarna langs de rivier gelopen op weg naar de mall. Bij de rivier stonden wat mensen te kijken en wij vroegen waarom. Wat bleek, het werd eb in de rivier. Ik vond het wel interessant dus ik bleef en de andere meisjes gingen naar mall.
Door Moncton stroomt de Pedicodiac River. De rivier komt vanaf de zee, 60 km hier vandaan en de zee heeft een heel hoog verschil in de getijden (16 meter). De verschillen zijn zo hoog dat je het zelfs in de rivier in Moncton kunt zien. Als het tij inkomt, verschijnt er letterlijk een golf in de rivier. Op dit moment is de hele rivier een mix van sneeuw en ijs.
Het tij was drie uur daarvoor ingekomen en op dat moment dat ik er was werd het eb. Er stonden twee oudere mannen die me alles hebben uitgelegd en een oudere vrouw met een hondje die ook heel geïnteresseerd was. Ik wachtte en wachtte tot er wat gebeurde. Na veertig minuten wachten gebeurde er wat! De rivier stopte met stromen. Je hoorde geen ruis van het ijs meer, de rivier stopte letterlijk met stromen. Na zeventien minuten ging de rivier van het ene op het andere moment de andere kant op stromen. Niet meer naar rechts maar nu naar links. Het was echt een hele aparte maar gave ervaring! Je kunt het maar een of twee keer per jaar zien omdat het ook te maken heeft met de maanstand en ik heb het gewoon gezien.
Daarna ook naar de mall gegaan, hele leuke middag gehad! ’s Avonds ging ik met Alice mee naar huis voor het avondeten en daarna een film.

Op zondag had ik weer drama. Na drama ging ik met Mara (Zwitserland) mee naar huis omdat de Super Bowl op televisie was. Ik ging mee met haar naar een ander huis van mensen die zij weer kent en daar heb ik de Super Bowl gekeken. Ik vond het eigenlijk totaal niet interessant maar het was wel heel gezellig! En het eten was goed (pizza).

Nieuwe week! Maandag 3 februari. Gewoon weer naar school. Na schooltijd drama en daarna ging ik met een vriendinnetje mee Snowmobilien (ik weet niet hoe je het vernederlandst). Haar naam is Clara (Canada) en ze heeft een snowmobile. Ik ging met haar en haar broer mee! Het was een hele gave ervaring! Wow :D Wat een geweldige avond!

Dinsdag heb ik na schooltijd weer gerent met Clara. Altijd erg gezellig het park is gewoon heel erg mooi!

Woensdag had ik na schooltijd weer drama. Het gaat steeds beter! Tijdens de lunch vandaag had ik een Award meeting georganiseerd (de Award wat ik ook gedaan heb). In december heb ik een presentatie daar over gegeven voor de hele school en vandaag kwamen er vijf meisjes naar de meeting. Ze wilden allemaal meedoen naar aanleiding van mijn presentatie! Ik was zo trots! Ik heb hun geholpen en dingen verteld. Ik heb nu al zes mensen aangemeld gekregen! Wow!

Op donderdag heb ik na schooltijd weer gerent met Clara. Op woensdag had het gesneeuwd dus er lag verse sneeuw in het park. Wauw wat was het mooi! Het weer is hier bijna elke dag heel erg goed. Strak blauwe lucht en een zonnetje. Je kunt je goed voor de kou aankleden, ik ben helemaal ingepakt. Ik wil heel graag zo’n zelfde soort park in Meppel! Het is haast een soort van bos met trails. We zagen ook veel langlaufers. Het is gewoon echt perfect!

Vrijdag 7 februari. Vandaag heb ik precies nog vijf maanden voordat ik weer naar Nederland ga! De tijd gaat snel! Het is ook wel jammer eigenlijk, ik bedoel, ik heb er zo lang naar toe geleefd en nu ben ik alweer over de helft! Maar ik geniet de laatste weken meer dan ooit! Om 6.45am werd ik opgehaald door een meisje om naar de Gradbreakfast te gaan. Dat is een ontbijt met alle zesde klassers. Ik had afgesproken met vier vriendinnen dus het was heel gezellig. We gingen naar Cora’s met iedereen en het eten was zo goed! Ah! Daarna naar school en tussen de middag had ik een Rotarylunch. Lekker eten en erg gezellig.
Om twee uur ging ik met de bus naar Summerside, Prince Edward Island (PEI). Het andere district organiseerde een weekend voor de exchange studenten en ons district was ook uitgenodigd. Ik ging samen met Carla, Justine (België), Alice (Frankrijk) en Nanna (Denemarken). De busrit was ongeveer 2,5 uur en het was heel gezellig.
Het is altijd leuk om iedereen weer te zien! We hebben ’s avonds gecurld. Ik had nog nooit aan curling gedaan dus het was super leuk om het eens te doen! Ik zag alleen het nut van het bezemenen niet zo in maar goed  We sliepen ’s avonds in hostfamilies. Ik sliep samen met Alice en Léa (Frankrijk). De familie was heel aardig en ze hebben de hele avond met ons gepraat! Super lieve mensen.

Zaterdag morgen had onze hostmom pancakes voor ons gebakken. Zaterdag was ook de dag dat de schaatser in actie kwamen! Ik zag Sven Kramer goud winnen en ik was zo blij! Ik zag in Canada op de bank maar ik voelde met zo Nederlands. Je ziet Koning Willem-Alexder, Koningin Maxima en Rutte op de bank zitten, je ziet heel veel oranje en de Nederlandse schaatsers. Ik was echt een beetje trots op Nederland haha.
Daarna werden we naar een Boys and Girls club gebracht. Je ziet dat soort clubs veel hier, het is een soort van buitenschoolse opvang maar dat voor een community. We hebben rondgelopen, langs de bevroren zee, naar de Farmers market en van het weer genoten. Na een lekkere lunch zijn we naar een indianenreservaat geweest. Je mag hier in Canada trouwens geen indiaan zeggen. Je moet aboriginal of first nations zeggen. De Canadese regering stopte alle indianen honderd jaar geleden in reservaten en op PEI was een groot reservaat. Ze wonen in gewone huizen, niet in tipi’s. Dat vond ik wel jammer, het had me wel leuk geleken om een echt tipi huisje te zien. Aan het einde van de middag gingen we naar een sweatlodge. Ik verwachtte een soort van sauna, hmm lekker.We kwamen aan bij een indianenvrouwtje die een soort van nomadentent had en dat was de sweatlodge. Wij waren wat verbaast haha. Iedereen had een zwempak aan en we zaten helemaal hutje mutje in die tent. We moesten handoeken om ons heen slaan tegen de hitte zei ze. Ik dacht dat het wel mee zou vallen maar oh wat was het warm. Er werden zeventwintig gloeiend hete stenen naar binnen gebracht. De indianenvrouw bad en zong liederen in de taal van haar stam. We rookten de indianenpijp (ja echt haha!) en we zeiden ook gebeden (ik heb gebeden voor mijn familie in Nederland). Ze goot koud water over de hete stenen en dat zorgde voor hete stoom. Ik moest in een handdoek ademen omdat de lucht te heet was om in een keer in te ademen. Iedereen zweette zich kapot maar ik niet. Ik was bijna helemaal droog, niet eens een druppel op mijn hoofd, dat was wat apart eigenlijk haha. Tussendoor dronken we koud water en zeiden we meer gebeden. Na drie kwartier was het klaar. Het was een hele gave en bijzondere ervaring!
’s Avonds gingen we schaatsen. Ik dacht, nou dat kan ik wel. Ik bedoel ik kan best ok schaatsen en nu Nederland drie medailles in het schaatsen had verwachtte iedereen dat ik wel kon schaatsen. Nou niet dus haha. Wat een crime! We schaatsten op ijshockey schaatsen. Ik probeerde nog, tervergeefs, lange slagen te maken maar nee hoor, ik wiebelde wat op die schaatsen. Ik kon niet eens stoppen! Wel grappig om eens te proberen maar een carrière als ijshockeyster heb ik van de (ijs)baan geschoven. De rest van de avond hebben we heel veel gedanst. Het was zo gezellig! De meisjes zijn gewoon echt heel erg aardig en grappig haha.
Die nacht sliepen we in de gymzaal met alle meisjes.

Zondagochtend ging ik met de vroege bus weer terug naar Moncton. Ik had drama en na drama heb ik even met papa en mama geskyped, die had ik al twee weken niet echt gesproken. Vanavond heb ik de samenvattingen van de Olympische Spelen gekeken en het is altijd leuk om weer een Nederlander goud te zien winnen! Ze zijn hier op televisie ontzettend lovend over Nederland! Grappig 

Ik zal snel even wat foto’s plaatsen maar ik heb ze bijna allemaal op Facebook dus daar kun je ook kijken.

Oja en mijn adres is:
88 East street
E1A 7A3 Moncton, NB

Het oude adres is niet meer geldig 

Tot de volgende keer iedereen!
Liefs Welmoed

  • 10 Februari 2014 - 09:54

    Lianne:

    Hey meisie. ..leuk om weer zo'n enorm lang verhaal van je te lezen.
    Ben weer helemaal op de hoogte. Geniet er nog van....voor je het weet zit je weer thuis chips te eten :) dikke kus van ons xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Welmoed

Actief sinds 21 Aug. 2013
Verslag gelezen: 10776
Totaal aantal bezoekers 22817

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2013 - 08 Juli 2014

Exchange to Canada!

Landen bezocht: