2 Weken in Canada! - Reisverslag uit Moncton, Canada van Welmoed Wessels - WaarBenJij.nu 2 Weken in Canada! - Reisverslag uit Moncton, Canada van Welmoed Wessels - WaarBenJij.nu

2 Weken in Canada!

Blijf op de hoogte en volg Welmoed

08 September 2013 | Canada, Moncton

Na ongeveer anderhalf is het weer tijd voor een nieuw verhaal! Ik heb het super druk gehad dus het wordt een lang verhaal gok ik. Je hoeft het niet allemaal te lezen hoor! Ik schrijf dit blog ook voor mezelf zodat ik later altijd een verhaal heb om terug te lezen! :).

Ik was gebleven bij vorige week donderdag (29/08). Ik had vandaag mijn eerste Rotary activiteit van mijn Rotaryclub. Het was een golftoernooi maar ook een dag om geld in te zamelen. ’s Ochtends om half tien stond ik al op de golfbaan. Er waren nog andere exchange students en het was echt super leuk om ze te ontmoeten. Meisjes uit Denemarken, Australië, Frankrijk en een jongen uit Argentinië. We hebben veel gekletst en ondertussen alles klaargezet voor de silent auction (soort van veiling). Het weer was prut. Zeg maar zoals de herfst in Nederland. We moesten ’s middags op de golfbaan staan om te meten hoever de bal van de hole was. Het was leuk op het feit na dat we echt helemaal doorweekt waren en het super koud was! Toen ik aan het eind van de middag thuis was heb ik lekker een joggingbroek aangedaan met dikke sokken. Het voelde echt als een herfstige dag waarop je door de regen fietst en thuis komt en lekker een kop thee drinkt onder een deken! Best gezellig eigenlijk :).
’s Avonds heb ik Cheer Perfection gekeken met Emily. Ze houdt heel erg van cheerleaden dus we kijken alleen maar Cheer Perfection (programma op mijn geliefde zender: TLC ). Ik vind het leuk! Het is vooral veel drama haha.

Vrijdagochtend werd ik om elf uur wakker, heerlijk! Ik was kapot de hele week en nu heb ik eindelijk het gevoel dat ik in deze tijd leef. We gaan vandaag naar de mall! Kathryn heeft zeg maar een vriend sinds gisteren, zoiets. Hij is super aardig en hij heeft een dochter, Kayla (17). Zij is ook heel aardig dus ze ging met Kathryn, Emily en mij mee naar de mall. We hebben de hele dag alleen maar op en neer gelopen door de mall. Ik heb niets gekocht behalve sokken omdat ik heeeel weinig sokken mee heb omdat ik de rest thuis moest laten voor liel xD. Ik denk trouwens dat Lidewij de enige persoon in de familie is die blij was dat ik wegging, omdat ik zo ongeveer al mijn kleding thuis heb gelaten en zij die dan aan kan haha.
We hebben na de mall ongeveer anderhalf uur lang met de auto rondgereden naar allerlei winkels waar iedereen wat moest hebben, die zocht schoenen, die zocht een tas. Heel anders dan in Meppel waar je gewoon door de Hoofdstraat loopt om te winkelen. ’s Avonds heel laat gegeten en daarna lang gepraat met Kathryn en Danny! Ze zijn echt heel lief! Ik heb echt een klik met ze en dat is heel fijn.

Zaterdagochtend gingen we naar de Farmer’s Market! Een markt met producten uit de regio. We hebben daar ontbeten en daarna zijn we naar Shediac gereden. Dat is een kustplaatsje, ongeveer twintig minuten van Moncton vandaan. Het weer was supermooi dus ideaal weer voor het strand! We verbleven in een cottage van Danny, de vriend van Kathryn. Het was ongeveer vijf minuten lopen naar het strand en het was heerlijk daar! In de middag zijn Emily en ik naar de pier gelopen, ongeveer een half uurtje lopen over het strand. Het was heel gezellig om wat tijd samen met haar door te brengen. We kregen geld mee voor een ijsje dus op de pier hebben we een ijsje gegeten en daarna wilden we van de pier af springen. Iedereen die mij een beetje kent weet dat ik eerst ongeveer een kwartier over de rand sta te kijken en iehhhh en ahhhh roep omdat ik niet durf xD. Meestal springt Lidewij dan eerst en dan durf ik wel, dus nu sprong Emily eerst en daarna ik! Het was eigenlijk super leuk dus we sprongen nog een paar keer en toen wilden we terug lopen. Dus we lopen en lopen, in onze bikini’s met een handdoekje om totdat we eigenlijk niet meer weten waar we zijn. We hebben uiteindelijk maar op een camping gevraagd waar we waren. En als grote zus was dat natuurlijk mijn taak, Emily stond buiten te wachten (overal ter wereld is het hetzelfde :P ). We hebben ongeveer anderhalf uur gelopen en super veel gelachen. Ze is heel lief en aardig dus ik vond het niet erg om te verdwalen. ’s Avonds hebben we gebarbecued, daarna een spelletje gedaan en een film gekeken.

Zondagochtend werd ik al vroeg wakker en ik zag dat Jaap online was. Al mijn moed bij elkaar geraapt om te skypen, ik was echt bang dat ik het super lastig zou vinden, maar het was super fijn! Gewoon fijn kunnen praten en lachen, ik was super opgelucht. Alsof er een last van mijn schouders viel, dat ik gewoon zo fijn kon skypen! Ik was de hele dag onwijs gelukkig! En sinds toen kan ik ook veel meer genieten, omdat ik weet dat hij naar school gaat, het leuk vindt en dat alles goed gaat!
We hielden een beetje een chill dagje in de cottage. ’s Middags nog even naar een winkel, Ardenes, een soort van H&M achtig en de hele winkel was on sale! Jeeeeeeeeej! Ik kocht twee paar schoenen, normaal 17$ per paar, nu twee voor $15 dus ik was helemaal blij haha. We gingen eten bij de zus van Kathryn, April en haar man Shaun. Shaun is echt groot, inclusief tattoos van een buldog en de naam van zijn dochter, maar hij is super aardig! We aten heel lekker en ’s avonds zijn we even door de buurt gelopen. In hun schuur hebben ze sneeuwmobiles staan en ze zeiden dat ik deze winter echt moest langskomen om eens op een sneeuwmobiles te zitten! Onwijs lieve mensen! Emily en ik bleven lang op omdat het de laatste nacht was dat we lang op konden blijven haha.

Maandag, gewoon een chill dag. Niets gedaan! :D

Dindag mijn eerste dag naar school! Alleen de 9the grade en de international students gingen naar school. De middelbare school is hier vier jaar. Je begint in grade 9 en ik zit in het laatste jaar, grade 12. We moesten een Engels test en een wiskunde test maken. Ik had op de Engels test 99+ (van de 100) want het was zo simpel. Je zag een vrouw met een boek en dan zei de CD: ‘Wat is de vrouw aan het doen?’ A. Eating a sandwich B. Walking C. Reading a book D. Talking to her son. Echt heel simpel!
De wiskunde test was redelijk simpel omdat ik alles al had gehad op Stad en Esch, daar had ik ook hoog op. Je moest bijvoorbeeld 5x³+15x²+20x vereenvoudigen.
Er zijn ongeveer twintig internationale studenten. Er is een jongen uit Nederland die hier naar toe verhuisd is en er is een meisje uit België, Katrien die ook met de Rotary op uitwisseling hier is. De andere studenten zijn aardig, iedereen zit in hetzelfde schuitje, je bent nieuw op school, je kent niemand hier, dus je maakt heel snel contact met elkaar. ’s Middags moesten we spelletjes doen met de ‘brugklassers’ (ze zijn ongeveer veertien). Dat was een beetje saai. Ik was erg moe toen ik uit school kwam. Katrien ging mee omdat haar hostfamily (mijn 2de hostfamily) niet op de busroute ligt, dus ze komt met mij mee en dan wordt ze om vijf uur opgehaald. Na de kerstvakantie switchen we van hostfamily. Zij komt dan in mijn huis en ik ga naar haar huis. Ze is heel lief dus dat is fijn!

Woensdag mijn eerste echte schooldag! Het begon direct goed, ik werd namelijk gefilmd. Het lokale nieuws (soort van RTV Drenthe) vond het interessant dat er een exchange student was en vroegen aan mij of ze mij mochten filmen en interviewen. Ehh oké…?? Haha. Om half zeven ’s ochtends kwamen er een vrouw en een cameraman om mijn te filmen. Alles werd vastgelegd en om kwart voor zeven ’s ochtends had ik al een interview. Ik zal de link hier onderaan zetten! School begint hier om 8:45 en eindigt om 15:30. Je hebt maar vijf lessen en die volg ik iedere dag, dus iedere dag hetzelfde rooster, tot januari. Ik moest mijn rooster ophalen maar die waren allemaal nog niet klaar dus ik heb de hele dag gewacht samen met andere exchange studenten. We zaten in een speciale klas voor kinderen die nog niet goed Engels kunnen. Sommige kinderen uit Brazilië bijvoorbeeld spraken echt geen woord Engels. We moesten woorden leren en uitspreken zoals squirrel. De dag duurde lang! Na school had ik try-outs voor het voetbalteam. Het was lekker weer en de meisjes waren heel lief! Het ging wel goed maar ik heb geen voetbalschoenen hier, dus ik voetbal op hardloopschoenen. Niet echt prettig om een bal ver en hard te schieten. Je hebt hier allemaal sportteams op school. Na schooltijd, van 16:00 tot 17:30 heb je training. Snel naar huis, douchen, snel wat eten en daarna naar de Corn Boil. Iedereen eet corn (maïskolven) en gewoon wat hangen en naar muziek luisteren, gezellig!

Donderdag kreeg ik eindelijk mijn rooster! Ik heb de vakken (ik heb ze zelf uitgekozen): Spaans, Early Child Services, natuurkunde (schouderklopje voor mezelf!), Canadese geschiedenis en Engels arts (engels maar dan meer over boeken en poezië enzo). Ik vind alle vakken super leuk! Natuurkunde volg ik in grade 11, een klas lager maar dit is waar ik ben geëindigd in klas 3. Ik volg het en ik vind het super leuk dat ik nieuwe dingen leer! Ook Canadian History is super leuk! Het examenonderwerp van geschiedenis dit jaar was Nederland in de tijd van Republiek en de geschiedenis van Noord-Amerika dus ik vind het super interessant om ook de Canadese geschiedenis te leren. Spaans is leuk omdat ik veel leer. Alleen Early Child Services…… bij dit vak leer je hoe kleine kinderen en baby’s ontwikkelen. Het leek super interessant, beetje psychologisch en biologisch. Maar het is echt totaal niet wat je verwacht. Ik zat aan een tafel met zulke domme kinderen, serieus. We gingen een kruiswoordpuzzel maken (!!) en je moest onder andere invullen: ‘firefighter’. De meisjes aan mijn tafel: ‘How do you spell firefighter?’. Volgende: ‘How do you spell childtherapist?’ Dus ik spelde dat voor ze en ik had echt zoiets, wie is hier de exchange student haha. Ik ga dit vak wisselen voor wat anders, ik trek dit geen half jaar xD. We zouden ook op fieldwork gaan, kinderen observeren in de McDonald’s… Ik hoop dat ik volgende week wat anders kan doen!
Na school weer voetbal. Deze keer gingen we veel schieten maar wederom, op hardloopschoenen is dat niet echt een succes. Ik denk niet dat ik in het team zit. De meisjes waren echt super goed en ik was echt niet goed. Maar ik heb al wat anders gevonden voor als ik niet in het team zit xD.
’s Avonds hadden we school dance. Een soort van Vesterfeest. Op school een dansavond met muziek! Het was gezellig!

Vrijdag weer naar school. Om half 12 werden Katrien en ik opgehaald door de YEO van de Rotaryclub voor onze eerste Rotarybijeenkomst. Het was in een hotel en we hadden daar lunch. De onderwerpen die ze besproken waren niet echt interessant voor ons maar het was wel super leuk om allemaal nieuwe mensen te ontmoeten en te kijken hoe een meeting is. We hebben ons even kort voorgesteld zodat iedereen weet wie we zijn. We zijn terug naar school gegaan voor het laatste uur en na school werden we opgehaald door Kathryn om naar de Dollarstore te gaan. Alles was zo goedkoop! Perfect voor mij xD (vrienden noemen mij altijd cheape Welmoed xD) We hebben groene en witte slingers gekocht voor de Football game. En ik heb Reese’s gekocht, chocoladecupjes gevuld met pindakaas ahhhhhhhhh :D. Onderweg pizza gehaald en thuis snel gegeten en ons klaargemaakt voor de football game! De kleuren van onze school zijn groen en wit en de afkorting van onze school is BMHS (Bernice MacNaughton High School). We zijn de Highlanders!
Voor de game was er een peprally. Iedereen kreeg verf op zijn gezicht en de cheers werden geoefend. Om zeven uur begon het. Het was super leuk om te zien en om te schreeuwen voor je school.
‘Deep in the heart of the Highland jungle that is where the green team rumble, hoe ha hoe ha hoe ha hoe ha.’ Dit is nog maar een van de cheers. Het was echt leuk!
Na de game hebben we thuis wederom TLC gekeken, dit keer Here comes Honey Boo Boo, een serie over een tokkie family! Ook heb ik ’s avonds iedereen stroopwafels laten proeven, vooral Danny en Emily konden niet stoppen met eten xD. Het zakje is leeg!
We hebben heel lang gepraat! Ze zijn echt heel lief en ze zeggen de hele tijd hoe fijn ze het vinden dat ik hier ben en dat ik echt een deel van het gezin ben. Ook had ik vandaag de schoolfoto’s en die worden nabesteld voor aan de muur! Ik heb het echt getroffen met mijn eerste gastgezin!
Katrien bleef bij mij slapen omdat haar hostfamily een feestje had en ik daar zaterdag toch naartoe zou gaan. We hebben tot half vier ’s nachts gekletst!

Zaterdagochtend al redelijk vroeg eruit want Jaap was online op skype! Ook heb ik Bob en Wietse gezien dus dat was leuk! We gingen weer naar Farmers Market omdat Katrien het ook graag wilde zien en omdat we lekker wilden ontbijten :). Crêpes met heeeeel veel fruit, super lekker! Op de market was ook een vriendin van Kathryn, Dana en ze is Nederlands, dus daar hebben we even mee gepraat. Er was nog een Nederlander, namelijk Nick, The Dutch Baker. Hij verkocht speculaas en gevulde koeken! We hebben met hem gepraat en dat was leuk! Hij vertelde veel en hij vond het ook heel leuk om weer eens met mensen uit Nederland te praten!
’s Middags zijn we naar Brian en Cheryl gegaan, dat is Katrien hostfamily en dat wordt mijn hostfamily na kerst. Ze hebben een mooi huis en een zwembad in de tuin!!! :D :D We hebben de hele middag wat in het zwembad gezwommen en gepraat. ’s Avonds nog even boodschappen gedaan en dingen gehaald die ik lekker vind (paprika’s, sugarsnaps, humus). Heerlijk gegeten en we hebben een film gekeken, Despicable me, zooo lief!

Vandaag (zondag 08/09) heb ik met de familie geskyped! Ik was vroeg wakker en ik wist dat mama bij Hans en Sandra was met opa en oma Steenwijk. We hebben geskyped en dat was echt super leuk! Fijn om opa en oma te zien en om zien dat alles naar omstandigheden goed gaat! En natuurlijk Tijn, Cas, Hans en Sandra even gedag gezegd!
Daarna dacht ik, nu ik toch bezig ben, laat ik opa en oma Meppel proberen te bellen op Facetime (skype van Apple naar Apple). Ze namen op en ik was echt blij om ze te zien! Ook daar gaat alles goed! We hebben redelijk lang gepraat en dat was fijn! Ik vind het echt leuk dat opa en oma Meppel een Ipad hebben gekocht en er ook echt mee om kunnen gaan. Van te voren heb ik helemaal uitgelegd en uitgeschreven hoe dat werkt en nu kunnen we dus gewoon Facetimen! Ook weten ze hoe ze berichtjes kunnen sturen dus geregeld ontvang ik een berichtje van ze! Wat heel toevallig is: vandaag is het Grand Parents Day!
De rest van de dag ben ik van plan niet heel veel te doen. Mentaal voorbereiden voor school deze week xD

Sorry voor het lange verhaal, maar zoals ik al eerder zei, het is ook meer voor mezelf. Als ik volgend jaar dit teruglees heb ik gewoon een soort van dagboekje!

Nog een paar dingen die me opgevallen zijn:
- ’s Ochtends als iedereen in de klas zit, voordat de les begint klinkt het volkslied. Iedereen gaat staan en als je door de gang loopt moet je in je positie stil blijven staan. Daarna volgen de announcements.
- Veel meisjes dragen hier alleen maar leggings. Geen rokje of jurkje erboven, nee gewoon een t-shirt met een legging…

Op school is het lastig om aansluiting te krijgen. Alle mensen maken wel een praatje met je maar nog niet echt dat je echt ergens bij betrokken wordt. Iedereen zegt dat dat nog wel komt maar het is wel lastig. Heel anders dan bij ons op school. Wij vonden exchange studenten interessant en namen ze mee uit enzo, maar hier is iedereen er wel aan gewend. Ik geloof ook wel dat het nog komt maar voor nu is het heel gezellig met de andere exchange studenten!

Over een week of twee schrijf ik weer een blog! ;)

Liefs Welmoed

ps. Dit is de link van het filmpje!
http://globalnews.ca/video/819682/adjusting-to-a-new-school-and-a-new-country/

  • 08 September 2013 - 18:35

    Marit:

    Heee Wellie.

    Wat een leuk verhaal zeg, en leuk filmpje. :)
    Leuk om te lezen dat je het daar naar je zin hebt!
    Succes op school en houd ons op de hoogte.

    En je komt vast wel in het voetbalteam haha. Anders zal Alcipel ze wel even een berichtje sturen.

    Liefs Marit!

  • 08 September 2013 - 18:51

    Nick Wessels:

    Hey wat super leuk om weer te lezen wat je allemaal doet! gelukkig geniet je er goed van, veel plezier de komende tijd. liefs Nick en Selma

  • 08 September 2013 - 19:06

    Linda:

    Hoi Welmoed,

    Wat een verhaal zeg,maar wel weer heel erg leuk om het te lezen.1 ding is duidelijk dat je je daar niet verveeld,en dat je leuke dingen doet.Fijn dat je het daar naar je zin hebt, en dat je volop aan het genieten bent van de dingen die je doet.En dat filmpje is natuurlijk helemaal te gek,goed gedaan.Veel plezier daar.

    Groetjes en kus van ons.

  • 08 September 2013 - 19:20

    Sterre:

    Heel blij om te lezen dat je je al een stuk meer thuis voelt!
    En blijf aub deze lange verhalen schrijven want het is super leuk om te lezen haha! En wat een leuk filmpje zeg, je gastgezin lijkt me echt heel aardig. Geniet ervan!

    Kus van terror vanuit het o zo saaie meppel haha

  • 08 September 2013 - 19:36

    Cora:

    He welmoed,
    Mam heb je welmoeds blog gelezen, hoorde ik daarstraks na afloop van de meppel cityrun (weet je nog vorig jaar?) onze gedachten gingen dus sowieso vandaag naar jou, maar Welmoed wat een mooie verhalen heb je al geschreven! Je schrijft zoals je je verhalen vertelt en dat is een kunst. Fijn om te lezen dat je het goed naar je zin hebt en wat een prachtige ervaring. We blijven je volgen vanuit de ambon. Have fun in canada,mand bring a part of meppel to canada!
    Gr cora

  • 08 September 2013 - 19:37

    Heleen Bos:

    Ha die Welmoed,
    Al een echte beroemdheid, gezien het filmpje

  • 08 September 2013 - 19:44

    Heleen Bos:

    Ben ik nog een keer Welmoed. Ik had een heel verhaal geschreven, maar er staat nog maar 1 zin in het verhaaltje hierbiven nadat ik het verstuurde. Wat ik nog wilde zeggen is dat het erg leuk is dat filmpje om een korte blik te werpen in je leventje daar. Erg leuk, net als het verhaal wat je schrijft. Ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal. En wat geweldig dat je ook kunt skypen en facetimen met Nederland. Stoere opa en oma Meppel hoor om met zo'n moderne iPad te kunnen facetimen en sms'en. Geniet lekker verder daar meid! Tot de volgende keer maar weer.
    Xxx Heleen

  • 08 September 2013 - 19:59

    Monique B:

    Hee Wellie! Wat leuk om te lezen wat je allemaal daar doet in Canada. Heb het filmpje van je interview ook bekeken, echt leuk. Heel veel plezier en succes daar nog! xx Monique

  • 11 September 2013 - 13:28

    Sonja:

    Hoi Welmoed , wat een avonturen heb je al beleefd in zo 'n korte tijd.En wat fijn dat je visum uiteindelijk er toch nog op tijd was. Ik wens je een super leuk jaar toe !
    groetjes Sonja

  • 16 September 2013 - 10:36

    Erik Immink:

    Hallo Welmoed,
    Mooi verhaal en wat een belevenis om helemaal daar te zijn.
    Veel plezier daar.
    Erik&Rineke

  • 03 Oktober 2013 - 11:52

    Lucienne:

    Dear Welmoed, you sound so enthusiastic, SUPER! It's so good to read you are doing so well, and that the people you meet are so kind. I'm glad you talked to Wietse and Bob as well. Just as Jaap, they miss you, in their own way I guess. I think the english language is already getting into your system: it struck me that you say when you have this Rotary meeting: "Het was in een hotel en we hadden daar lunch". Double Dutch for: We had lunch there. You will end up as a near-native speaker Welmoed!
    I do hope that in the meantime you've made some friends in class, but I trust you'll be allright.
    For now, I hope that you are enjoying a lovely Indian summer, as we are enjoying it in Holland too. I recently learned that in Dutch this is called an 'oude wijven zomer'. Did you know that?
    Love, Lucienne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Welmoed

Actief sinds 21 Aug. 2013
Verslag gelezen: 1590
Totaal aantal bezoekers 22833

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2013 - 08 Juli 2014

Exchange to Canada!

Landen bezocht: