Een update van september! - Reisverslag uit Moncton, Canada van Welmoed Wessels - WaarBenJij.nu Een update van september! - Reisverslag uit Moncton, Canada van Welmoed Wessels - WaarBenJij.nu

Een update van september!

Blijf op de hoogte en volg Welmoed

17 Oktober 2013 | Canada, Moncton

1 Maand in Canada!! 09/09 – 22/09

Sorry dat ik dit niet eerder heb gepost! Ik moest nog twee dagen schrijven en ik stelde het iedere uit, hierbij een heeeeeeeeele late update van mijn leven in Canada. Ik ga proberen zo snel mogelijk een recentere update te posten.

Times flies when you’re having fun!!! So true. Voor iedereen die mijn blog vorige keer te lang vond om helemaal te lezen, hierbij een korte samenvatting van wat er gaat komen xD.

Alles gaat goed met mij, mijn host familie is echt geweldig! De natuur is onwijs mooi hier, de bomen beginnen langzaam te verkleuren naar alle kleuren behalve bruin zoals in Nederland (ze worden hier rood, geel, oranje echt wauw!). Mijn school is leuk, ik heb niet veel huiswerk dus ik ben blij :). Na schooltijd doe ik Cross Country, dat is hardlopen… Het hardlopen is niet heel leuk maar het team, de sfeer, het bewegen en het iedere dag buiten zijn maakt alles goed! Ook zit doe ik mee in de musical. Volgens mij heb ik niet eens een echte rol xD Maar ik zing en dans wat op de achtergrond! Het is dus super druk maar ik geniet van alles hier!

Zo dat was de samenvatting xD

De vorige keer schreef ik dat ik net bij Brian en Cheryl was, mijn tweede hostfamilie, omdat Kathryn (mijn hostmom) een week op zakenreis was. Ik ga gewoon verder waar ik gebleven was:

Maandag 9 september: De tweede week op school is begonnen! Ik begon de dag, zoals iedere andere dag tot januari met Spaans. Mijn favoriete vak tot nu toe. Ahhhh ik vind het echt heel leuk! Dit is mijn lesrooster:
1ste Periode (8:45-9:55): Spaans
2de Periode (10:03-11:06): Outdoor Pursuits
3de Periode (11:14-12:17): Natuurkunde
Lunch
4de Periode (13:17- 14:23): Canadese geschiedenis
5de Periode (14:28-15:30): Engels

Na januari, in mijn tweede semester verandert het rooster.

Dinsdag: School en daarna een theater workshop, voorbereiding op de auditie van donderdag. Ik ga veel om met Mara, ze komt uit Zwitserland. We hebben samen de workshop gedaan en het was leuk! Ik vind het heel gezellig bij Brian en Cheryl! En het is leuk dat Katrien er ook is. ’s Avonds luisteren we vaak muziek of kletsen we met z’n allen.
Ook heb ik een nieuwe bezigheid gevonden voor ’s avonds: mijn lunch voor de volgende dag maken. In Nederland smeer je vier boterhammen en je neemt een appel mee, maar hier maakt iedereen hele creaties van zijn lunch. Ik dus ook haha. Ik maak een heel zakje vol met rauwe groenten, een klein bakje met een humus dip, amandelen, fruit, wraps, sandwiches. Iedere avond sta ik in de keuken wat lekkers te maken! :) Hier kan ik wel aan wennen!

Woensdag: School (wauw wat een verassing) en daarna mijn eerste Cross Country practice. Samen met Mara ging ik heel dapper naar mijn eerste training. Eerst begonnen we met een stevige warming up om vervolgens naar Centannial park te lopen. Dat park ligt naast onze school. Ze noemen het een park maar het is gewoon een bos, echt super mooi. We wandelen eerst de trail, het was 4,5 kilometer. Geen probleem, heerlijk in de buitenlucht! Eenmaal terug bij het beginpunt zei de coach: ‘Let’s start to run!’ Eeeeeeh run??? Iedereen ging rennen, oh men, ik ben dat helemaal niet gewend om zo lang te lopen maar het ging redelijk. Ik was in ieder geval heel trots op mijzelf! :).
’s Avonds nog even beneden gezeten totdat iemand aan de deur kwam om te vragen waar haar moeder was. De vrouw die ze zocht was negentig jaar en ze collecteerde nog steeds. Twee dagen eerder was ze nog bij ons aan de deur om geld op te halen en nu was ze weg! Katrien en ik waren erg ongerust omdat Brian en Cheryl aan het zoeken waren, de politie was aan het zoeken en zelfs de brandweer kwam helpen zoeken. De hele buurt was in touw. Na twee uur zoeken vonden ze haar, een beetje in de war, zittend in een achtertuin. Ze was moe van het collecteren en wilde gaan zitten maar kwam niet meer overeind. Gelukkig ging het redelijk met haar. Helaas is ze de volgende dag overleden! Heel triest maar ze had geen pijn, ze is in haar slaap overleden maar toch was het sneu!

Donderdag 12/09: School en na school had ik mijn auditie…… Ik had een monoloog ingestudeerd en een lied geoefend. De monoloog ging redelijk en het lied ging eerst goed maar daarna vergat ik heel veel, embarrising. Ik was blij toen het over was, maar ik heb het wel gedaan! :)
Mara en ik zijn daarna de 4,5 km trail gaan wandelen, we waren te laat voor de CC practice en de spierpijn was te erg. De dagen gaan snel!

Vrijdag 13/09: Eindelijk vrijdag! Drie periodes na school en daarna mijn tweede Rotarylunch. Ik word op mijn club herkend van televisie haha (de link van het filmpje staat helemaal onderaan in mijn vorige blog, in het lichtgrijs). Het eten is overheerlijk! Er was een spreker van een universiteit en dat was heel interessant om hem te horen spreken. Tijdens de lunch waren er ook al wat andere exchange studenten van de Rotary Club of Moncton (ik zit bij Moncton West and Riverview), want na de lunch gingen we op ons eerste Rotary weekend!
Met twee districten gaan we op weekend, mijn district 7810 (New Brunswick) en 7820 (Nova Scotia, New Foundland en Prince Edward Island). Het weekend was op Prince Edward Island (PEI). Ongeveer anderhalf uur rijden. We werden vervoerd in Crysler busjes, in stijl haha. PEI is letterlijk een eiland waar je kunt komen over een hele lange brug. De natuur daar was super mooi, ondanks het regenachtige weer. In de busjes was het super gezellig!
We sliepen op een kamp met slaapzalen en een douche voor veertien meiden, echt een kampeer gevoel! We waren met 24 exchange studenten en ik ben enige uit Nederland! Er waren zeven uit België en vier uit Frankrijk en ze spraken allemaal Frans. Ah dat was vermoeiend: ze spraken alleen maar Frans. Als ik heel goed luister kan ik de rode draad van het verhaal volgen maar de details, geen idee. Dus het was irritant dat ze bijna alleen maar Frans spraken. Het vooroordeel over Fransen is totaal bevestigd! De helft van de kinderen die Frans spraken, spraken geen woord Engels en de andere helft die gebrekkig Engels sprak, weigerde als het ware om Engels te spreken! ’s Avonds hebben we met de meiden nog lang gekletst, super gezellig!

Zaterdag 14/09: ’s Ochtends vroeg wakker gemaakt, onwijs lekker ontbijten en daarna ongeveer twee en een half uur presentaties aangehoord over alle D’s en de regels van de Rotary. De Rotary heeft internationaal een aantal D’s: No drinking, no driving, no drugs, no disfiguration, no dating. In Nederland heb ik alle regels, aanbevelingen en tips al heel vaak gehoord dus het was niets nieuws maar wel goed om te weten dat sommige dingen echt niet getolereerd worden. Als ik naar een feestje zou gaan, alcohol zou drinken en iemand zou een foto van mij maken zit ik letterlijk in het eerste vliegtuig naar huis. Je wordt wel even met je neus weer op de feiten gedrukt, het is dus niet echt een (feest)vakantie! xD
Na de lunch zijn we naar een klimpark gegaan. Een tijdje rongeklommen en daarna ijs gegeten van het beste ijs van Canada (zoals ze zelf zeiden). Het was lekker! :)
Na het ijs, terug naar het kamp en gegeten (ik blijf maar eten…). ’s Avonds gezwommen in de zee die verbazingwekkend lauw was. Prima temperatuur om te zwemmen. In het donker hebben we S’mores bij het kampvuur gemaakt. OMG die zijn zooooo lekker. Het is een koekje, met een geroosterde marshmallow en een stuk chocolade. Ook hebben we het Canadese volkslied geleerd en ik heb vol trots het Wilhelmus gezongen toen het mijn beurt was om je eigen volkslied te zingen :). ’s Nachts heb ik heel lang gekletst met een paar meisjes.

Zondag 15/09: Vanochtend alle spullen gepakt en op het strand heel veel foto’s gemaakt. Iedereen bracht een vlag van zijn land dus dat was een superleuk gezicht. Alle vlagen bij elkaar! Na het afscheid van iedereen terug gereden. Het hele weekend reden we rond in Crysler vans, super luxe! Onderweg wat souvenirtjes gekocht en na een paar uur waren we weer in Moncton. Ik werd opgehaald door Kathryn en Danny (haar vriend). Het was heel leuk om ze weer te zien! ’s Middags met Jaap geskyped :D :D.

Maandag 16/09, dinsdag 17/09: Lange dagen voor de boeg. Beide dagen school en daarna Cross Country. Ik ben op deze dagen blij als het 6.pm is en ik weer thuis ben! Vooral na een Rotaryweekend, ik was gesloopt!

Woensdag 18/09: School en ik had in Canadese Geschiedenis mijn eerste presentatie. Het ging over de mazelen in Nederland en discussie rondom het onderwerp. Het ging goed! Iedereen vond mijn accent leuk -.- haha, ik probeer juist geen accent te hebben xD. ’s Middags weer Cross Country, de trail gerend (4,5km).

Donderdag 19/09: School en wederom Cross Country. Ik ben nog steeds moe van het weekend en de drukke week en dat maakt me altijd een beetje sentimenteel… Ik mis Jaap heel erg!

Vrijdag 20/09: Vrijdag, Rotarylunch-dag! Ik kijk altijd erg uit naar de vrijdagen want dat betekend: goed eten én ik mis anderhalve les op school! :) De meetings zijn meestal interessant, soms is het een beetje saai maar er is altijd wel iemand die wat leuks te vertellen heeft. Na schooltijd was het tijd voor de Spirit Game. Eerst hadden we de peprally in school. Iedereen was de hele in groen en wit gekleed en we kregen verf op onze gezichten en we oefenden alle cheers. Daarna met de hele school naar het sportcomplex. Het was een wedstrijd tegen een andere school in Moncton en het ging erom wie de meeste spirit had (zeg maar wie het hardste kan schreeuwen). De hele wedstrijd heb ik alleen maar de schoolslogans gezongen (geschreeuwd). Het was superleuk! Aan het eind van de avond was ik helemaal verkleumd! De rest van de avond opgewarmd met thee en lange gesprekken met Kathryn en Danny! Ze zijn heel lief!

Zaterdag 21/09: Redelijk vroeg eruit omdat ik vandaag mijn eerste race had in Sackville (een plaatsje hier 35 minuten vandaan). Het was gewoon een funrun. Het was 1.6 km en puur om de feeling te krijgen voor een echte race. Het weer was geweldig en we renden door downtown Sackville, een super leuk plaatsje. Ik was echt slecht maar ik was meer aan het genieten van alle mensen die aan de kant stonden en ons aan stonden te moedigen. Na wat groepsfoto’s zijn we gaan kijken bij de Fall Parade van Sackville. Er was ook een Rotary auto met Henna en Christoph die ook exchange studenten zijn en in Sackville wonen. Leuk om die te zien! Daarna met het team bij Pizza Delight gegeten, een pizzatent.
Weer terug op school werd ik opgehaald door Kathryn, snel snel door naar de football game! Ditmaal naar een echte, een CFL game: Montréal vs. Hamilton. Ik ging samen met Katrien, we hadden kaartjes kunnen krijgen via de Rotary. Het weer was nog steeds geweldig en Katrien en ik liepen daar rond, even wat drinken halen en wat rondkijken en we hadden allebei even zo’n geluksmomentje. Opeens besef je dat je in Canada bent, bij een football game met geweldig weer en met een superleuke Cross Country dag achter de rug. Juergen (mijn counsellor) en Brian (mijn tweede hostvader) waren er ook. De footballgame zelf is niet heel interessant, het duurt onwijs lang! Ook snap ik het niet haha, misschien ligt het daar ook wel aan. Het sociale gedeelte is veel leuker, beetje kletsen en grapjes maken. Voor ons zaten een paar dronken mannen (55-65 jaar) en het was gewoon gênant om naar te kijken. Ze waren naar de cheerleaders aan het fluiten enzo, echt beschamend maar wel uiterst vermakelijk haha. Het publiek dronk heel veel bier, echt heel veel. Ik was daar verbaasd over als je je realiseert dat een blikje bier $6,50 was (€4,60 voor een blikje bier!). Oja en ik was zoooooooooooooooo enthousiast want er was een kisscam!!!!!!!!!!!!! Precies zoals je altijd op tv ziet!!!! De camera ging rond en stopte bij mensen die dan kusten. AHHHHHHHHHH :D :D :D (inclusief de awkward moments waarop de man (altijd de man xD) wel met de vrouw wil zoenen maar de vrouw niet met de man).

Zondag 22/09: Ontbeten met wafels. Dat doet met echt denken aan de vakanties in Amerika. Vanochtend bijna twee uur met Jaap kunnen skypen, dat was heel fijn! :) ’s Middags zijn we naar een appelboomgaard geweest met Kathryn, Emily en Kathryn haar zus (April) en haar dochter (Rebecca). Hier is het echt een familie uitje om met z’n allen naar een appelboomgaard te gaan. Ik vond het leuk want ik hou van appels en je mocht zo veel appels eten als je wilde! :) We kochten een grote lege plastic zak en we werden met een trekker naar de boomgaard gebracht. Heel veel kilo’s aan appels later reden we terug naar Moncton. Thuis met papa en mama geskyped en daarna nog weer een uur met Jaap. Echt fijn, zo’n familie dagje. Skypen, gezellig met mijn hostfamilie wat doen! ’s Avonds lekker met iedereen gegeten en met mentaal voorbereid op de volgende schoolweek!

Foto’s staan op Facebook!

  • 17 Oktober 2013 - 14:11

    Lucienne:

    Dear Welmoed,

    Again an enthusiastic account of the past few weeks! I love the bit about you chatting over and over again with friends, the apple picking and the part about you running in that lovely wood. You are really having a wonderful time over there Welmoed.
    I had to think about these sort of cookies, marshmallow and chocolate, never heard of them before. They sound really tasty!
    So you are interested in Spanish too? Oh my, this comes from far, but let me give it a try: first find the question mark upside down, there it is: ¿Comó estás? ¿Hay pan tambièn en Moncton? ¿O solemente marshmallows, wraps y frutas?
    This is as far as I can get now with my spanish. D'accord, je te souhaite beaucoup de plaisir chère Welmoed! Je t'embrasse, Lucienne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Welmoed

Actief sinds 21 Aug. 2013
Verslag gelezen: 545
Totaal aantal bezoekers 22825

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2013 - 08 Juli 2014

Exchange to Canada!

Landen bezocht: