Update van 07/10 - 20/10 - Reisverslag uit Moncton, Canada van Welmoed Wessels - WaarBenJij.nu Update van 07/10 - 20/10 - Reisverslag uit Moncton, Canada van Welmoed Wessels - WaarBenJij.nu

Update van 07/10 - 20/10

Door: Welmoed Wessels

Blijf op de hoogte en volg Welmoed

27 Oktober 2013 | Canada, Moncton

07/10 – 20/10

Ik ben in een schrijf mood haha want ik wil jullie op de hoogte houden!

Ik start mijn verhaal wederom op maandag! Het is grappig dat er eigenlijk geen verschil is met de maandagen in Nederland. Meestal waren de maandagen een beetje saai en je verlangt terug naar het weekend. Hier in Canada is het precies hetzelfde haha. Iedere maandag heb ik moeite met naar school gaan en moeite om de week te starten, ik denk net als iedereen. Het is niet echt een verschil als je op exchange bent xD. Het begint hier nu kouder te worden en het regende vandaag. School was lang en Cross Country was zwaar! Na het avondeten langs de Walmart. Ik begin me langzamerhand klaar te maken voor de winter. Ik heb een lekker dik vest gekocht, mijn beertjesvest. De dinsdag was al veeeeeel beter. School was oké en het beste gedeelte was dat we een deel van school misten omdat we de derde exchange student van het vliegveld gingen ophalen. Clara uit Brazilië. Ze had problemen met haar visum en kwam daarom anderhalve maand later dan gepland. Toen ik op het vliegveld rond liep voelde ik me gewoon nerveus voor haar. Ik weet nog precies hoe ik me voelde toen ik door de deuren kwam. We hadden een welkomsbordje gemaakt voor haar zodat ze zich direct wat op haar gemak zou voelen. Na het welkom zijn Katrien, Savannah (een andere exchange uit Australië, ze is in de andere Rotaryclub in Moncton) en ik met Clara mee naar haar counsellor gegaan. We kregen een onwijs lekkere lunch en we hebben met haar gepraat. Ze is heel aardig! Daarna snel terug naar school voor een team foto voor Cross Country en daarna hup hup naar drama. Na drama naar de Dollarstore, mijn favoriete winkel hier in Canada omdat het zo cheap is haha. Ik heb dikke sokken gekocht in allerlei soorten. Perfect voor de winter en maar een dollar xD.
Woensdag, alweer op de helft van de week. School was weer school haha. In de lunch hadden we podluck met alle internationale studenten. Iedereen brengt eten mee en eet gezamenlijk. Iedereen bracht voornamelijk desserts dus ik zat weer eens goed vol haha. Na school weer de gebruikelijke woensdag-trail gerend met Cross Country. In de avond ben ik met Mara naar Sackville gebracht, een plaatjes vijftig kilometer van Moncton vandaan. We gingen naar Henna (uit Finland) en Christoph (uit Zwitserland). Het was Henna haar verjaardag en het was super gezellig. Mara, ze komt ook uit Zwitserland, vond het onwijs leuk om in Zwitsers-Duits te kunnen praten. ’s Avonds hebben we een bonfire gemaakt in de achtertuin. Henna haar hostparents leven in zo’n groot huis, echt niet normaal! Genoeg ruimte om een groot vuur te maken in de achtertuin. Een van de beste dingen die ik heb gegeten in Canada zijn s’mores. Het is zoooo goed! Na de bonfire hebben we een film gekeken en rond twaalf uur zijn we gaan slapen.
De volgende dag ging om half zeven (!!!!!!!!!!) de wekker. We gingen naar het Rotary ontbijt van de Rotaryclub of Sackville. Het ontbijt begon om zeven uur. Mara ging ook mee, ondanks dat ze geen Rotary exchange student is. We werden hartelijk ontvangen en het ontbijt was goed! Aan het eind van de meeting heb ik vaantjes geruild. De Rotaryclub of Sackville heeft een vaantje van de Rotaryclub Meppel dus als ik terug kom in Nederland heeft Meppel een vaantje van Sackville :D. De rest van de ochtend hebben we een film gekeken en spelletjes gespeeld in de basement, zoals poolen, minigolf, tafelvoetbal (de basement was zoooo groot!). Na een enorme lunch met pancakes gingen we naar downtown Sackville. Het is een schattig klein plaatsje. Aan het eind van de middag werden Mara en ik opgehaald. Ik was echt kapot! Ik zou vrijdag gaan winkelen met Kathryn en in de auto zei ze dat ze eigenlijk geen tijd had omdat ze het druk had met werk. Ik was teleurgesteld en ik was ontzettend moe en alles bij elkaar was het gewoon even te veel. Ik kwam thuis en sneed een appel en sneed mezelf in mijn vinger, gewoon een klein sneetje maar dat was de druppel. Ik ben naar buiten gegaan, nam mijn camera mee en ik ben naar de rivier gelopen. Oh wat miste ik thuis! Ik wilde zo graag even een knuffel van papa en mama! Na mijn wandeling voelde ik me al wat meer opgelucht. ’s Avonds heb ik een Harry Potter film gekeken (ja echt haha) en daarna vroeg naar bed.
We waren donderdag en vrijdag vrij omdat het hier Thanksgiving is, maandag hebben we ook nog vrij :D.

Vrijdagochtend werd ik wakker en ik praatte even met Jaap en ik was nog steeds vrij ‘sad’. Dat was de eerste keer dat ik echt heimwee had. Ik zei tegen papa en mama en tegen Jaap dat ik even een paar daagjes geen contact wil en niet op Facebook ga. Een beetje abrupt maar ik hoopte dat dat zou helpen. In de loop van de ochtend ben ik naar de mall gegaan met Kayla (Danny’s dochter). Normaal ga ik niet zo veel met haar om maar vandaag was ze echt super lief en heel aardig! In de mall waren meer Rotary exchange studenten uit Moncton en Fredericton. Het was onwijs gezellig en we hebben lekker gelunched. Ook heb ik een ski jas gekocht! Ze zeggen dat vooral in februari de temperatuur soms -40ºC kan worden. Daarna even een uurtje Cross Country gerend en na het uur bracht Kathryn mij naar Katrien haar huis (mijn tweede hostfamily). Ik heb daar gegeten en daarna zijn we gaan zwemmen in hun verwarmde zwembad :).

Zaterdag was de dag waar ik me heel erg op verheugd had! We gaan naar Cape Breton. Een eiland in de punt van Nova Scotia (een provincie). In Cape Breton wonen de opa en oma van Emily (de ex-schoonouders van Kathryn). We gingen met Kathryn, Danny, Kayla, Emily en ik. We vertrokken vroeg en ik verbaasde me echt enorm. Als ik met papa en mama op vakantie ga smeren we bolletjes, nemen we pakjes drinken mee en een kan koffie en thee. Hier begonnen we de morgen bij de eerste de beste Tim Hortons voor een ontbijt. De rest van de rit stopten we een keer ergens onderweg voor een broodje. Het was ongeveer zes uur rijden. In de middag kwamen we aan in Baddeck. We sliepen in een motel. Nadat we de spullen hebben uitgepakt gingen we naar de opa en oma. De ex-schoonbroer van Kathryn, Mark was er ook met zijn vriendin + dochter van de vriendin (Madison). De opa en oma woonden in een piepklein superschattig huisje. Kathryn had al veel over mij verteld en ze waren heel erg excited dat ik ook mee kwam. Deze mensen waren zo lief! De opa kwam uit Sussex, Engeland en toen ik vertelde dat wij vaak naar Engeland gaan was hij helemaal verkocht. We hebben heel veel gepraat. Daarna het traditionele Thanksgiving diner met turkey, mashed potatoes en groenten. Voor mij geen turkey haha maar het was super lekker. Na het diner was er pie. De oma had heel veel taarten gebakken en ik moest natuuuuurlijk alles proeven. Aan het eind voelde het echt als kerstmis. Ik zat zo vol! ’s Avonds in de hotelkamer hebben we met alle meisjes een videoclip gemaakt en we hebben zo gelachen, gewoon om niets!
Zondagochtend vroeg eruit en weer naar de opa en oma voor ontbijt. De opa had speciaal voor mij omeletten gemaakt. Ze waren zo lekker! Na het ontbijt begonnen we aan de Cabot Trail. Een trail door Cape Breton van ongeveer acht uur lang, met de auto. We zouden ongeveer zes uur daarvan gaan rijden. Het was zo fantastisch! Het weer was geweldig, strakblauwe lucht en een zonnetje. Ik heb zo veel foto’s gemaakt. Het was echt zo amazing. Halverwege hebben we ergens fish and chips gegeten, dit was zo goed. Echt super lekker. Rond zeven uur waren we weer in het hotel. Ook vanavond hebben we weer zo gelachen. Emily smakte met haar hoofd op het bed en ik moest zo lachen, ik spuugde mijn drinken uit xD. Maandagochtend hebben we ontbeten in een restaurant. Na het ontbijt langzamerhand terug naar Moncton. Aan het eind van de middag kwamen we weer thuis. Ik heb met papa en mama geskyped. Ik had helemaal geen last van heimwee meer en ik wilde papa en mama vertellen hoe leuk mijn weekend was. Ik heb ongeveer een uur alleen met papa gepraat en dat was heel fijn.

De volgende dag begon het echte leven weer haha. Schooooool. Na schooltijd drama en daarna ging ik naar Brian en Cheryl (mijn tweede hostfamily). Kathryn is aan het reizen voor haar werk dus ik slaap niet thuis. Ze hebben een verwarmd zwembad en het zwembad was 37ºC. Goddelijk! Woensdag weer school en Cross Country.

Donderdag namen Katrien en ik een dagje vrij. We werden ’s ochtends bij Kathryn afgeleverd, we hadden beide onze laptops en het skypen kon beginnen! De perfecte timing omdat het in Nederland in de middag is. Ik skypte eerst met Jaap en daarna met opa en oma Steenwijk, papa, mama, Liel en opa en oma Meppel. Ik was zo gelukkig! Het was zo goed om ze allemaal te zien op skype en met ze te praten! Ik had echt een super fijne ochtend. Alle mensen zien waar ik heel veel van houd. Ik was met de opa’s en oma’s aan het praten zoals ik normaal ook altijd met ze praat. Het voelde alsof ik gewoon bij ze was. Echt heel erg fijn!
’s Middags bracht Danny ons naar school want we gingen op Rotaryweekend! Ik had er onwijs veel zin in. We gingen naar Grand Manan, een eiland in de Bay of Fundy. Het eiland ligt ongeveer tien kilometer van de Amerikaanse zeegrens. Het was een lange trip met de bus en daarna nog anderhalf uur op de ferry maar het was gezellig! Ik vind het altijd fijn om alle andere exchange studenten uit mijn district weer te zien. Je krijgt echt een band met elkaar.
Ik werd ’s avonds van de boot gehaald door mijn nieuwe gastgezin voor het komende weekend. Ik had een gastzusje, Kayla (15), een gastbroertje, Drew (13) en een super lieve gastvader (Michael) en gastmoeder (Andrea). Ze woonden letterlijk in de middle of nowhere. Het gezin was echt super lief en ik werd heel welkom ontvangen.
Vrijdagochtend vroeg op want alle exchange studenten gingen mee naar school met hun gastbroertjes of zusjes. Ik ging dus met Kayla mee naar school. Andrea is een lerares op de school. De school was heel klein, alle kinderen vanaf groep een tot het eind van de high school gaan allemaal naar dezelfde school. Op school werden echt letterlijk aangestaard. Iedereen vond het zo spannend en leuk dat wij langskwamen! Ik zat in een grade 10 klas. Het was de meest chaotische klas die ik ooit gezien heb. Jeeeeeeetje haha. De een na de ander werd naar de office gestuurd en niemand was stil haha. In de lunch hadden de leerlingen voor ons gekookt, fish chowder. Een soort van soep achtig met vis. Het was onwijs lekker!
’s Middags gingen we dulse eten. Dat is gedroogd zeewier. Ahh dat was wat minder, het had de textuur van plastic en het was onwijs zout! Na schooltijd ging ik met Kayla naar een ander meisje die ook exchangestudenten had, we hebben elkaar haren gedaan, elkaars nagels gelakt en gekletst. De Rotary had ’s avonds een dinertje georganiseerd. Het was super lekker want er was verse zalm.
Zaterdagochtend moesten we er ook weer vroeg uit. We kregen een tour over het eiland. Het weer was prachtig, we hadden echt geluk! Het eiland is niet groot maar er was zoveel te zien. De tour was echt heel leuk. Na de tour gingen we snel naar het museum en na het museum was er weer een lunch voor ons. Sandwiches en meer fish chowder. Na de lunch kregen een boottour rond een deel van het eiland. We hebben helaas geen walvissen gezien maar wel veel zeehonden en heel veel zalmnetten voor de visserij. Superleuk om het eiland vanaf het water te zien! ’s Avonds had mijn familie scallops voor mij gekookt (Sint-Jacobsschelpen). De rest van de avond hebben we doorgebracht in een kerk. Beetje aparte plek maar er was een jeugdgroep, het had eigenlijk niets te maken met een kerk. Het was zo gezellig. Er waren super veel kinderen want dat is de plek voor de jongeren kinderen (14 t/m 17 ongeveer) om naar toe te gaan, in plaats van naar echte feesten. De avond was echt geweldig.
Zondag ochtend heb ik al mijn spullen gepakt en toen was het tijd om met de ferry terug te gaan. Ahhh ik wilde echt niet weg! Mijn hostfamily was zo lief! Maar we moesten… Aan het eind van middag was ik weer terug in Moncton. Ik heb even gegeten bij Kathryn en ’s avonds ben ik weer naar Brian en Cheryl gegaan want Kathryn moest deze week weer weg voor haar werk. Brian en Cheryl hadden voor de laatste avond hun zwembad open. Oh het was zo lekker. De temperatuur was ongeveer 36ºC, perfect voor een avondje in het zwembad!

Oja, en als we samen zijn met alle exchange studenten luisteren we altijd naar dit liedje. Het is echt heel apart maar hier in Canada is het echt super populair! Dit is de link:
http://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

Tot de volgende blog!

  • 27 Oktober 2013 - 17:58

    Francis:

    Prachtige verhalen Welmoed, leuk om te lezen hoe je geniet en wie je allemaal ontmoet! Liefs van ons allemaal

  • 27 Oktober 2013 - 20:00

    Nick:

    hey topper!!

    Wat een leuk verhaal weer! tot snel

    Dikke kus Nick en Selma

  • 27 Oktober 2013 - 21:17

    Heleen Bos:

    Hoi Welmoed,
    Prachtig verhaal weer en het liedje een echte meezinger. Ik krijgt het Lniet meer uit mijn hoofd

  • 27 Oktober 2013 - 21:24

    Marit:

    Hoi welmoed wat een belevenissen. - 40 ik moet er niet aan denken! Wie weet wordt het skieen of schaatsen. Hou je taai we blijven je volgen veel liefs Marit

  • 06 November 2013 - 11:34

    Dennis:

    Hey Welmoed! Leuke verhalen schrijf je, goed om te lezen dat je het naar je zin hebt. Geniet ervan, voor je het weet is het voorbij namelijk. Heel veel plezier nog!

  • 09 November 2013 - 22:45

    Baukje:

    Hai Welmoed,
    Het is alsof ik je de verhalen zelf hoor vertellen! Wat beleef je veel mooie dingen. Alleen die -40 lijkt me niet zo geweldig...maar daar staat de warmte van alle mensen weer tegenover. Blijf genieten, het is voorbij voor je er erg in hebt. Liefs Baukje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Welmoed

Actief sinds 21 Aug. 2013
Verslag gelezen: 4116
Totaal aantal bezoekers 22824

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2013 - 08 Juli 2014

Exchange to Canada!

Landen bezocht: